Grøn Dyst åbning 2018

Grøn Dyst | Her finder vi viden

Vi giver ordet til to studerende, der fortæller, om hvor de finder viden og hvilke kilder, der har hjulpet dem i deres Grøn Dyst-projekt. August Axel Zachariae og Astrid Friborg Kjeldgaard deltog på tidligere års Grøn Dyst og som Grøn Dyst Ambassadører vil de meget gerne dele ud af deres erfaringer, også når det gælder informationssøgning.

I morgen, fredag d. 28. juni, danner DTU Bibliotek rammen for konferencen Grøn Dyst, hvor DTU-studerende præsenterer og debatterer deres projekter inden for temaerne bæredygtighed, miljø og klimateknologi.

Grøn Dyst byder på udstilling, prisuddeling og et spændende møde mellem nytænkende studerende og erhvervsfolk, der dagligt arbejder inden for området.

August Axel Zachariae og Astrid Friborg Kjeldgaard deltog i Grøn Dyst i 2018 med deres fælles projekt: ”From Waste to Food: Creating single cell protein from source separated urine”, som de vandt 2. præmie for. Deres projekt tog afsæt i resultaterne fra deres bachelor projekt, som var et langt, eksperimentelt projekt.

Projektet undersøger potentialet for at dyrke enkel celle protein på basis af de næringsstoffer, der findes i urin og methan som fødekilde til bakterierne. Projektet brugte ydermere HHF membraner (Hydrophobic Hollow Fiber) til sikkert at overføre ilt og methan direkte til mediet.” forklarer August og Astrid.

De beskriver desuden deres deltagelse i Grøn Dyst som en utroligt givende oplevelse, hvor de også har haft god brug af DTU Bibliotek:

I et eksperimentelt projekt i et relativt uudforsket felt har bibliotekets database være uundværlig til at finde litterature og viden til at understøtte vores fund og finde nye veje for projektet. Her har specielt tidsskrifterne ”Biotechnology and Bioengineering” og ”Environmental Science and Technology” være en vigtig ressource og har haft mange artikler, der har hjulpet projektet frem. En anden unik kilde var en printet udgave af firmaet UNIBIOs reaktor design og test af denne, der kun var til rådighed på DTU's bibliotek. Den viste sig meget relevant for projektet og var en kilde vi nok aldrig havde fundet uden bibliotekets hjælp.”

August Axel Zachariae og Astrid Friborg Kjeldgaard har ikke helt sluppet Grøn Dyst, idet de begge er blevet Grøn Dyst Ambassadører. De rådgiver, inspirerer og motiverer dermed andre studerende i forhold til deltagelse i Grøn Dyst.

Referencer
Her finder du de titler, August og Astrid nævner i forbindelse med deres Grøn Dyst-projekt:
PilEnvironmental Science & Technology (ISSN: 1520-5851)
PilBiotechnology and Bioengineering (ISSN: 1097-0290)
PilOptimering af u-Loop Fermentor, af Piper, S., Unibio A/S, and Bio-Centrum (DTU) (trykt bog)

DTU Bibliotek
Du er altid velkommen på DTU Bibliotek og må meget gerne spørge os, hvis du ønsker hjælp til at finde specifikke publikationer eller bare vil inspireres i din informationssøgning fx i forbindelse med et projekt.
PilDTU Bibliotek

DTU Findit
Du kan også finde meget mere viden i DTU Findit, der er DTU’s online biblioteksservice. Her kan du søge i al bibliotekets litteratur, som ligger inden for de fagområder DTU forsker og underviser i, primært naturvidenskab og teknisk videnskab.
PilDTU Findit

Andre søgeværktøjer
Under Andre søgeværktøjer finder du desuden en lang række databaser, e-bogssamlinger og andre online ressourcer, som DTU Bibliotek stiller til rådighed. Her kan du også finde Subject guides og Topic guides, der kan hjælpe dig i informationssøgningen.
PilAndre søgeværktøjer

Grøn Dyst
Du kan læse mere om Grøn Dyst og finde Grøn Dyst Ambassadørerne på konferencens hjemmeside
PilGrøn Dyst