Gå planken ud

Mød DTU Bibliotek på DTU High Tech Summit

30. og 31. oktober 2019, DTU Bibliotek, bygn.  101D, Lyngby Campus.

Se andre sider af DTU Bibliotek; besøg vores stand i biblioteket i bygn. 101 og hør, hvad der gemmer sig bag DTU Media Lab og DTU Smart Library og om vores engagement inden for Digital Reality.  Prøv selv at gå planken ud med DTU Media Labs spritnye Oculus Quest virtual reality-headset eller prøv mixed reality med HoloLens 1 headset.

Alle kender DTU Bibliotek for vores mere klassiske services: at stille videnskabelig litteratur til rådighed, undervise i litteratursøgning, referencehåndtering osv. De seneste år har vi også skabt, synes vi selv, DTU's bedste studiemiljø med plads til mere end 800 studerende ved solo- og gruppearbejdspladser og med over 100 databar-pc'er til fri afbenyttelse.

Under DTU High Tech Summit vil vi benytte lejligheden til at præsentere andre sider af DTU Bibliotek. Blandt standene i Entrepreneurship & Startup-sporet i biblioteket i bygn. 101 vil du begge konferencedage finde en stand fra DTU Bibliotek.

Her præsenterer vi tre områder, som biblioteket arbejder med, og som peger lige ind i DTU High Tech Summits overordnede temaer: DTU Media Lab, DTU Smart Library og Digital Reality.

DTU Media Lab
Faciliteterne i DTU Media Lab kan bruges, når ansatte og studerende ønsker at formidle deres budskab i et pitch, en projektansøgning, til undervisning, eller hvad det måtte være.

DTU Media Lab findes i kælderen under biblioteket i Lyngby. Det byder på et videostudie, et redigeringsstudie og et virtual reality-studie. Det er også i regi af DTU Media Lab, at biblioteket står bag streaming og optagelse af undervisning på DTU's campusser.

På standen under DTU High Tech Summit er det virtual reality, der er i fokus. Kom og gå planken ud.

DTU Smart Library
DTU Bibliotek vil skabe et læringsmiljø i verdensklasse. Temperatur, luftfugtighed, CO2-niveau, lyd og lys skal være optimalt. Forholdene skal kunne tilpasses til årstid, tidspunkt på døgnet, læringssituation og læringsstil. Derfor findes i biblioteket en række sensorer, som løbende monitorerer de forskellige parametre.

Data fra disse sensorer kan bruges, når der skal arbejdes med at analysere, visualisere og anvende data. På DTU Bibliotek stiller vi vores infrastruktur til rådighed for DTU, og vi giver adgang til forskningsdata og bygningsdata.

For at udnytte bibliotekssalen bedst mulig, vil DTU Bibliotek anvende teknologi og data til at sikre, at bibliotekspersonalet, rengøring, it-service, vagter, håndværkere og flyttefolk er tilstede, når der er behov for deres service, viden og indsats.

På DTU High Tech Summit kan du høre mere om DTU Smart Library og de teknologier, vi arbejder med. Du kan også høre, hvordan du kan få adgang til data til dit forsknings- eller studieprojekt.

Digital Reality
Digital-Reality.dk er DTU Biblioteks nyeste satsning inden for Virtual, Augmented og Mixed Reality.

Sammen med Virsabi og KRING Innovation hjælper vi lige nu tre danske industrivirksomheder i gang med at anvende VR, AR og MR på danske arbejdspladser samt hos deres globale kunder.
Målet med projektet er, over det næste år, at udvikle en digital platform med 10 konkrete værktøjer, der kan inspirere andre virksomheder til hurtigt at komme i gang med XR-teknologi.

DTU Bibliotek bidrager bl.a. med målinger af hvilken effekt, de virtuelle løsninger har for den enkelte industrivirksomhed, samt indsamling og formidling af viden om den nyeste udvikling inden for Virtual, Augmented og Mixed Reality.

Vi ser et stort potentiale i at deltage i dette erhvervsprojekt. Vi er sideløbende i gang med at udvikle værktøjer til implementering af VR og AR i undervisningen på DTU.

Kig forbi vores stand, og hør nærmere om Digital-Reality.dk. Du kan møde vores samarbejdspartner Virsabi, der er eksperter i udvikling af XR-løsninger, og som fremviser eksempler på Mixed Reality-løsninger med brug af Microsofts HoloLens 1.

Digital-Reality.dk er støttet af Industriens Fond gennem en bevilling på 4,2 mio.