Open Access Week

Følg Open Access-tallene for DTU’s publikationer

DTU Research Output Statistics

Som noget nyt kan du se Open Acces-tal i DTU Research Output Statistics - DTU Biblioteks publikationsstatistik, der understøtter DTU's institutter i arbejdet med deres publikationstal til de årlige Udviklingsmål og virkemidler, UMV.

Du finder statistikken i DTU Findit, når du er logget in, ved at vælge "Statistics" oppe under dit navn. Vælg derefter institut eller enhed i rullemenuen for at se hvor mange publikationer, der er publiceret i år inden for de 5 kategorier, som tæller med i UMV.
PilDTU Findit

Show Open Access

Vælger du ”Show Open Access”, får du 4 tal for Open Access på instituttet: Open Access, Embargoed Open Access, Total (A + Embargoed OA) og Closed.

Open Access er det antal publikationer, som allerede er Open Access og dermed frit tilgængelige for omverden.

Embargoed Open Access er publikationer, som har fuldtekst tilknyttet i DTU Orbit, men publikationen ligger under embargo og er endnu ikke tilgængelig Open Access.

Total (OA+Embargoed OA) er fællesmængden af de to typer af Open Access og giver en indikation af, hvor højt Open Access-tallet potentielt kan blive, såfremt embargoperioderne når at udløbe, inden tallene afrapporteres.

Closed er de publikationer, hvor DTU Bibliotek mangler et post-print fra forskerne, eller hvor post-printet ikke må offentliggøres.

Open Access

Genstandsfeltet

Det der tælles på er er publicerede, videnskabelige og fagfællebedømte tidsskriftsartikler, konferenceartikler, letters og reviews udgivet i tidsskrifter med ISSN samt konferencebidrag i proceedings med ISSN

Forsinkelse

Open Access 2020 baserer sig på publikationer, som er indberettet – dvs. registreret i DTU Orbit - i 2020. Men 2019-tallene er stadig vigtige … Danmarks Nationale Strategi for Open Access tillader nemlig en embargoperiode på op til 12-måneder. Når publikationstallene for 2020 indberettes til UMV’en i januar 2021, er det derfor Open Access-andelen af 2019-publikationerne, som indberettes.

Open Access på 2019-publikationer findes ved at bladre lidt længere ned på statistiksiden til 2019 og se follow-up-rapporten. Follow-up-rapporten er en halvårlig Open Access-måling på sidste års publikationer - den genereres 1. juni og 1. oktober hvert år.
Open Access

De Open Access- og publikationstal, som indrapporteres til UMV, kan fremover findes under fanebladet ”UMV”. Follow-up-rapporter, kan ligeledes findes her.

Kontakt

Har du spørgsmål til DTU Research Output Statistics eller Open Access, er du velkommen til at kontakte DTU Bibliotek på bibliotek@dtu.dk