Medieworkshop i visuel storytelling

Workshop: Formidl din forskning med nye, visuelle værktøjer

- tilbud til DTU-ansatte og -studerende

DTU Bibliotek tilbyder i samarbejde med produktionsselskabet Cattenbaum en workshop i visuel storytelling, video og hvordan man bruger de forskellige sociale medieplatforme med mest effekt.

I disse år er video den hastigst stigende og mest gennemslagskraftige kommunikationsform på digitale medier – hjemmesider og særligt sociale medier. Med smartphone- og tablet teknologien er det nemt at lave videoer, og man kan komme tæt på og formidle oplevelse og følelser, der mærkes med maven og skaber engagement og indlevelse. Og det er i høj grad det, der driver de sociale mediers trafik og interaktion.

På workshoppen lærer kursisterne gennem hands-on øvelser at producere små, enkle videohistorier på smartphones og tablets til hjemmesider, konferencer og sociale medier. Kurset tager udgangspunkt i iOS og Android styresystem og nyere smartphones og klipper i iMovie og Kinemaster.

Workshoppen giver en indføring i:

• de grundlæggende skills, greb og regler indenfor journalistisk visuel storytelling og kommunikation - fraforberedelse, ideudvikling og tilrettelæggelse til optagelse (journalistisk billedsprog, interview, reportage mm.) og redigering
  • målgruppe og publiceringsform fra en visuel formidlingsvinkel, herunder digital publicering for eksempel på sociale medier
  • relevant tilbehør (stativer, mikrofoner mm.) og apps.

Workshoppen er henvendt til studerende, forskere og andre akademiske fagpersoner – det tager udgangs-punkt i deltagernes virkelighed og de historier, der er relevante at fortælle og formidle. Så kursisterne opfordres til at medbringe gode ideer og skitser hjemmefra.

Cattenbaum er et journalistisk produktionsselskab, der primært beskæftiger sig med tv, film, video pro-duktion og digital visuel markedsføring. Cattenbaum har afholdt kurser i visuel storytelling og video for så forskellige organisationer og virksomheder som Københavns Universitet, Wonderful Copenhagen, Dansk Musikerforbund, Ældresagen, Biofos og diverse kommuner mfl.

Underviser er journalist og producent i Cattenbaum, Cathrine la Cour, der har 20 års erfaring med journalistisk, visuel storytelling.

Dato: 24/04 2019.

Varighed: 6 ½ timer.
Antal deltagere: 14.

PilProgram (pdf)
PilBook

Har du yderligere spørgsmål, kan du henvende dig til medialab@dtu.dk

---

Deltagerne SKAL medbringe en nyere smartphone. For Android skal modellen være max 2 år og kunne optage i minimum 1080p (standard HD bredformat). For iPhone skal modellen være en iPhone 6 eller nyere. Det er også vigtigt, de deltagere, der medbringer iPhone 7 eller nyere husker at tage adapter stikket med, så de kan prøve vores eksterne mikrofoner, der har minijack indgang.