Love Data Week

Citizen Science, data & fangstjournalen.dtu.dk

Love Data Week 2020 - Dag 1

I denne uge viser vi vores påskønnelse af forskningsdata. Denne uge er det Love Data Week, som er en international begivenhed med det formål at dele historier om data, og at sætte fokus på vigtigheden af forskningsdata management – RDM.

Love Data Week falder i år fra d. 10. til d. 14. februar. I løbet af ugen zoomer vi ind på data, der involverer os alle i tilblivelsen af ny viden og forståelse af den verden, vi lever i; vi retter opmærksomheden mod Citizen Science og de data, der indsamles i Citizen Science projekter. DTU Bibliotek vil hver dag i ugen lancere en video, der lærer os mere om, hvordan forskere i samarbejde med borgerne engagerer sig i videnskabelige undersøgelser.

Vi vil introducere Citizen Science dataindsamlingsmetoder, de udfordringer og det potentiale Citizen Science rummer samt hvordan biblioteket kan give vejledning og understøtte Citizen Science projekter.

Citizen Science
- introduktion til Citizen Science og sagen Fangstjournalen.dk

Hvordan involverer Citizen Science projekter, borgere i den videnskabelige undersøgelse? Hvilken type data indsamles, og hvordan kan de indsamlede data gøre en forskel? I vores første video, undersøger vi dette sammen med forsker Christian Skov fra DTU Aqua og Citizen Science projektet “Fangstjournalen”.

Lær mere:
Pilfangstjournalen.dtu.dk