Tidsskrift for Naturvidenskaberne

Danmarks første polytekniske tidsskrifter er nu tilgængelige digitalt

Digitalisering

Mediehuset Ingeniøren har, i samarbejde med Historisk Teknologi (HITEK), fået digitaliseret nogle af Danmarks første polytekniske tidsskrifter, samt Tidsskrift for Naturvidenskaberne, som H.C. Ørsted var redaktør for, og selv publicerede i. DTU Bibliotek og DTU Teknologihistorie har i den forbindelse været behjælpelige med udlån af tidsskrifterne til digitalisering.

Dette er sket som en del af Ingeniørens og HITEK’s digitaliseringsprojekt, der indtil 2018 havde fokus på Ingeniørens egne udgivelser.  Siden er der åbnet op for et tværgående samarbejde med bl.a. DTU Teknologihistorie og DTU Bibliotek.

Ingeniørens projekt bygger på digitalisering af de gamle tidsskrifter, som opbevares i DTU Bibliotek kælder.

De pågældende tidsskrifter kan alle findes under ’Andre publikationer’ i Ingeniørens arkiv

Se en detaljeret udlægning fra Ingeniøren selv:

PilDanmarks første polytekniske tidsskrifter kan nu læses på skærmen
PilDe skabte Danmarks industrialisering

Spørgsmål kan sendes til Beatrice Raarup Feltendahl Kvist på berat@dtu.dk eller historiker Louise Karlskov Skyggebjerg på louks@fysik.dtu.dk