Open Access Week

Forskningsbevillinger og Open Access-publicering

Internationale forskningsfonde, herunder EU samt de store danske forskningsråd, stiller krav om Open Access-publicering

Mange bevillingsgivere stiller krav til, at de peer reviewede artikler, der publiceres, som resultat af et offentligt finansieret forskningsprojekt skal gøres åbent tilgængeligt – enten i et Gylden Open Access tidsskrift eller en Grøn Open Access post-print-version uploadet til eksempelvis en forskningsdatabase som DTU Orbit.

I EU rammeprogrammet, FP7, blev der netop stillet krav til Open Access publicering indenfor 7 udvalgte pilot-områder, mens man i det nuværende rammeprogram, Horizon2020, er gået skridtet fuldt ud. Fremover ønsker EU at sikre Open Access til samtlige publikationer, som udspringer af offentlige midler. Formålet er at sikre bedre adgang til offentlig finansieret forskning til gavn for samfundet og samarbejdet mellem industri og forskning.

Infrastrukturen til at synliggøre EU finansieret forskning er på plads i portalen www.openaire.eu, hvor også DTU's EU projekter findes og hvor der linkes til EU kommissionens database, Cordis.

De offentlige danske forskningsråd og fonde vedtog tilbage i 2012 en fælles Open Access-politik, som ligeledes har til hensigt at fremme synligheden og samtidig sikre uhindret og omkostningsfri adgang til offentligt finansierede forskningsresultater.

DTU Bibliotek kan hjælpe med at få koblet de registrerede projekter fra DTU Orbit med de publikationer, som udspringer fra projektbevillingen.

www.bibliotek.dtu.dk/openaccess

Kontakt:
openaccess@dtu.dk

Selvarkivering i DTU Orbit:
orbit@dtu.dk