Love Data Week

Love Data uge - mandag - dag 1

Denne uge, 12.-18. februar, er Love Data Week, en international event - mest end dels på de sociale medier - hvor de gode historier om data deles og derved sætter fokus forskningsdata management.

DTU Bibliotek markerer Love Data Week for første gang i år. I løbet af ugen vil vi hver dag publicere nyt på hjemmesiden:

• Forskningsdata på DTU
    - hvad betyder data og data management for DTU; tanker og erfaringer fra forskere og eksperter.

• Historier om data
    - de vanskelige, de skræmmende, men også de opmuntrende historier om hvordan forskningsdata genereres, håndteres og deles.

• Historier fortalt med data
    - eksempler på hvordan forskningsdata (gen)bruges på nye innovative eller kreative måder.

• Vi er data
    - i en Big Data-tidsalder bliver der indsamlet mere og mere data om os. Vi præsenterer cases, hvor vi selv udgør datagrundlaget og vise hvordan vi kan drage nytte deraf.

Hvorfor er data og data management relevant for DTU?

“In a world, where data is of uttermost importance, researchers are requested to adapt good practices for data management and acknowledge data as valuable output of their research. Therefore, DTU is aiming to provide the best possible infrastructure, support and training in order to boost innovation through big data and smart technologies, to ensure high credibility and integrity of research, and to secure funding for excellent research”.

Katrine Krogh Andersen - DTU Dean of Research

"At DTU Library we love data! We endorse the FAIR data principles and the Open Science agenda. Therefore, we are putting large efforts into supporting our researchers with handling research data and providing the necessary infrastructure."

Gitte Bruun Jensen – Head of DTU Library

Forskningsdata er værdifulde

Data er blevet vigtigt forskningsoutput, måske endda ligeså værdifuldt som videnskabelige artikler. Det skyldes ikke alene at næsten al forskning bygger på data, men også fordi vi nu er i stand til at indsamle så enorme mængder af forskelligartede data, at det sprænger de traditionelle rammer for forskningen. Dette kræver dog, at data håndteres og styres effektivt og sikkert og at værktøjer til analyse og dokumentation udvikles og er tilgængelige.

DTU Bibliotek yder støtte til de forskellige dele af forskningsdata management og vi udvider løbende vores services i takt med udviklingen på området.

Lige nu lancerer vi en ny, udvidet sektion om forskningsdata her på DTU Biblioteks hjemmeside, hvor du finder relevante oplysninger, bl.a. DTU's politikker. Vi guider dig gennem faserne i forskningsdata management og præsenterer, hvor biblioteket kan hjælpe DTU's forskere.

Kom, vær med til at fejre Love Data Week 2018!