Be prepared!

Udstilling: Vær forberedt!

Udstilling om DTU's rolle under krig og katastrofer - 30. august - 28. september - i biblioteket på Lyngby Campus

Vidste du, at DTU tidligere var udpeget til at spille en afgørende rolle i beskyttelsen af civile under krig og katastrofer? I udstillingen i biblioteket i Lyngby kan du se eksempler på nødudstyr gemt i et hemmeligt depot på DTU. Universitetet husede udover beskyttelsesrum også et hospital og en brandbil. Depotet - et levn fra den kolde krig - er nu lukket.

Depot og beskyttelsesrum var et led i den nationale plan for totalforsvaret, der gjorde brug af offentlige bygninger. Den samlede forsvarsplan var en reaktion på ændringer i krigsførelse. Militæraktioner var i stigende grad målrettet civile og den nukleare apokalypse truede.

Hvorfor blev lagerrummet med nødudstyr oprettet? Var det som reaktion på den kolde krig? Som ofte med nyere historie om national sikkerhed er det svært at finde et klart svar. Spørgsmål om national sikkerhed er ofte gennemsyret af hemmelighedskræmmeri. Derfor kan vores historiske forståelse af den kolde krig ændre sig dramatisk, når materiale dukke op.
Informationsmaterialet fra  depoter, som dette, omtaler både militære aggression og fredstids hændelser. I Danmark blev beskyttelsesrum og depoter etableret parallelt med udviklingen af velfærdsstaten - der kan meget vel være en sammenhæng.

Den kolde krig var en periode med politiske og militære spændinger mellem USA og Sovjetunionen - fra 1945 indtil sammenbruddet af Sovjetunionen i 1991. Den kolde krig blev kompliceret af skift i magtbalancen efter afslutningen af anden verdenskrig krig. Den var "koldt" fordi USA og Sovjetunionen aldrig kæmpede hinanden i en direkte militær konfrontation.

Begge supermagter truede hinanden med atomkrig og tirrede hinanden ved at støtte allierede nationer i talrige "varme" krige - som i fx Korea, Vietnam og Angola. Den kolde krig blev en kamp mellem civilisationer; et sammenstød mellem amerikanske (og vesteuropæiske) kapitalisme og sovjetisk kommunisme.

Såvel bygningen som destruktion af Berlinmuren kan ses som et monument på den kolde krig - hvordan den adskilte mennesker, men i sidste ende forenet dem.

Bag udstillingen står Teknilogihistorie DTU.

Udstillingen er åben for alle og kan besøges i biblioteket åbningstid.