Open Access Week

Hvad kan du selv gøre i forhold til Open Access - som forsker på DTU?

Send dit post-print til DTU Orbit

De fleste forlags publiceringspolitik tillader, at "authors final version", også kaldet post-print, må offentliggøres som Open Access. På DTU sker det ved, at denne version lægges i forskningsdatabasen DTU Orbit - som er vores "Institutional repository".

Som forsker ved DTU skal du derfor huske at sende dit post-print til DTU Bibliotek, via orbit@dtu.dk, når du publicerer - så registrerer vi din publikation.
Ofte er der en embargoperiode på 6-48 måneder for offentliggørelsen af et post-print. Når vi på DTU Bibliotek registrerer din publikation sørger vi naturligvis for, at copyright regler og embargoperioder overholdes.

Publikationer i DTU Orbit forsynes automatisk med en forside, der viser, hvordan dit post-print skal citeres, så du ikke mister citationer.

Hvad er "authors final version" eller post-print?
"Authors final version", også kaldet post-print, er accepteret til publicering og har gennemgået peer-review, men er endnu ikke er blevet sat op med tidsskriftets layout. Det intellektuelle indhold er altså identisk med den version, som vil blive publiceret i tidsskriftet. Vær opmærksom på ikke at forveksle "Authors final version" med "Publishers version"; sidstnævnte bærer tidsskriftets layout og logo og må sjældent gøres tilgængelig med Open Access.

www.bibliotek.dtu.dk/openaccess

Kontakt:
openaccess@dtu.dk

Selvarkivering i DTU Orbit:
orbit@dtu.dk