Data Scientist Training for Librarians 2016

DTU Bibliotek lægger i disse dage hus til denne spændende workshop om bibliotekarens fremtidige rolle i "den digitale tidsalder".

Omkring 40+ spændte og engagerede biblioteksmedarbejdere samt IVA-studerende fra danske, svenske og norske institutioner vil indtage DTU Bibliotek medbringende egen laptop for at få deres fingre ”ned i data materien” sammen. De skal behandle data, dele data, scrape data og visualisere data; med andre ord blive kompetenceløftet i netop håndtering af data og værktøjer til netop det.

Chris Erdmann, pioner på området og tidligere bibliotekschef for Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics bibliotek, er facilitator for arrangementet.

Keynote speaker Steven Adler,  Chief Data Strategist, IBM, giver det afsluttende oplæg fredag, kl. 16.00-17.00.

Pil Programmet for de tre dage

PilFølge de tre dages DST4L-workshop live

En redigeret udgave af workshoppen vil senere kunne ses via DTU Broadcast, DTU' s YouTube kanal.

Historien om Data Scientist Training for Librarians
Det startede på Harvard i USA, hvor Chris Erdmann, chef for ”Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics library" startede denne form for undervisning og træning af egne medarbejdere.
PilLæs mere (pdf)

----

Arrangementet er fondet af eksterne midler og er blevet til i et samarbejde mellem DTU Bibliotek, KU Bibliotekerne og IVA (Biblioteksskolen).