WiFi

Nyt WiFi i DTU Bibliotek - bedre dækning, højere hastighed og mere stabilt!

DTU investerer i ny WiFi-løsning i biblioteket i Lyngby, der skal være med til at sikre fremtidens "campus connectivity"

Den nye WiFi-løsning er mere stabil og har retningsbestemte, justerbare antenner, der giver langt bedre dækning og nedsætter signaloverlap. Samtidig er signalet forbedret til at kunne levere 20MHz pr. kanal, hvilket begrænser signaloverlap og kanal-interferens yderligere.

Den nye installation dækker naturligvis alle netværk i biblioteket - eduroam, dtu, guest, osv. - og både 2,4 og 5GHz.

Baggrund
For en måned siden begyndte DTU Bibliotek i samarbejde med central it, AIT, at opdatere WiFi-systemet i bibliotekssalen i Lyngby. Det kommer som kulminationen på en gennemgribende undersøgelse af WiFi i salen, baseret på Site Survey-målinger og spørgeskemaundersøgelser blandt brugerne af biblioteket.

Efter simuleringer og yderligere Site Surveys, blev en retningsbestemt WiFi-løsning valgt til biblioteket. Den nye installation optimerer det gamle system, og giver bedre og mere stabilt WiFi i bibliotekssalen.

Indledende målinger viser tydlige forbedringer i både hastighed og stabilitet  og vi får væsentligt færre henvendelser om ustabilt netværk.

Fremtiden
Den retningsbestemte WiFi-løsning skal i fremtiden implementeres i  flere bygninger på campus. Installation er allerede begyndt i bygning 302 og 306. I fremtiden ses også en tendens til at fokusere udelukkende på 5GHz netværk, og DTU undersøger muligheden for at oprette individuelle netværk til 2,4 og 5GHz.

Feedback
Det nye WiFi i biblioteket er stadig i opstartsfasen, og vi vil løbende forbedre og optimere på netværket. Alle henvendelser og kommentarer vedr. den nye opstilling i biblioteket er derfor velkomne. Send en mail til bibliotek@dtu.dk