Open Access Week

Open Access lingo

De to veje til Open Access-publicering

Open Access handler netop om fri adgang til videnskabelig litteratur og tendensen er, at flere og flere forskningspublikationer udgives under Open Acces-betingelser.

Der findes overordnet to veje til Open Access-publicering:

Grøn Open Access er, når du som forsker parallelpublicerer din publikation i et åbent arkiv eller i et åbent repository fx DTU's forskningsdatabase DTU Orbit. Det gør du ved at uploade en fuldtekst version af din peer-reviewed videnskabelige artikel, som dermed bliver gratis tilgængelig online - normalt et post-print.

DTU støtter op omkring Grøn Open Access og opfordrer til at sikre selvarkivering af DTU publikationer i DTU Orbit. De fleste forlag tillader en eller anden form for Open Access-selvarkivering, oftest er det med et pre-print eller et post-print af artiklen.

Husk derfor at gemme dit post-print.

Gylden Open Access er, når du som forsker vælger at betale en publiceringsafgift (APC) til forlaget, for at få gjort din artikel Open Access. Artiklen vil da være frit tilgængelig for alle interesserede, men adgangen er fortsat igennem tidsskriftet.

APC står for Article Processing Charge og er det beløb, som et forlag tager for at gøre din endelige publicerede artikel Open Access. Nogle tidsskrifter eller forlag giver rabat på APC for forskere på DTU, fordi DTU Bibliotek har købt abonnement eller licens på tidsskriftet - eller på anden vis har en aftale om rabat.

DTU Bibliotek anbefaler ellers kun Gylden Open Access i rene Open Access-tidsskrifter, som ikke kræver abonnement (se www.doaj.org).

Gylden Open Access, som tilbydes fra traditionelle forlag, giver risiko for DTU kommer til at betale to gange: dels licens for adgang til tidsskriftet, dels for Open Access-publiceringen. Det ikke nødvendigt, da man oftest har muligheden for at oploade post-print versionen, som Open Access.

www.bibliotek.dtu.dk/openaccess

Kontakt:
openaccess@dtu.dk

Selvarkivering i DTU Orbit:
orbit@dtu.dk

Et post-print er en digital version af en videnskabelig artikel efter den er peer reviewed. Denne version kaldes også final author manuscript. Post-print er accepteret til publicering og har gennemgået peer review, men er endnu ikke blevet sat op med tidsskriftets layout. Det intellektuelle indhold er altså identisk med den version, som vil blive publiceret senere i tidsskriftet.

Et pre-print er et udkast til en videnskabelig artikel i et peer reviewed videnskabeligt tidsskrift, inden den har gennemgået peer review processen, er accepteret og udgivet. Et pre-print er ikke nødvendigvis identisk med den endelige, publicerede artikel.