Love Data Week - Image from Wikimedia Commons - CC0

Love Data ugen - Dag 4 - DTU Smart Library - DTU Open Data projektet AMICa

I denne uge handler det om data!

Forskningsdata på DTU:

“Our group has a unique collection of geomagnetic data that we want to make available to the research community and the public. The publication of data gives us new possibilities of presenting our work and increasing our scientific impact."

Nynne Berthou Lauritsen og Anna Naemi Willer – forskere på DTU Space

Historier om data:

Hvilke slags data gemmer og flytter du rundt med på USB-stik?
USB-stik er nok det mest almindelige medie brugt til at gemme og transportere data på. De er billige, de kan gemme et stort antal filer, de passer i lommen - alt er godt. Men hvem har ikke mistet et USB-stik - med data? Det betyder ikke så meget, hvis du bare brugte den til at gemme en sikkerhedskopi af dine data, vel? Og selvfølgelig bruger du den ikke til at gemme nogen form for fortrolige eller personlige data, vel?

Svarene kan synes åbenlyse og spørgsmålene måske irrelevante, men sommetider snuble vi over historier som denne fra London, hvor et USB-stik blev fundet liggende på gaden. Den viste sig at indeholde 2,5 GB ubeskyttede filer, der beskrev anti-terrorhandlinger og -procedurer, til brug i beskyttelsen af London Heathrow lufthavn. Tjek det selv!

Vi er data:

Big Data og "smarte" teknologier på DTU Bibliotek
DTU Smart Library er en del af DTU Smart Campus initiativet, hvor der samarbejdes med både Campus Service (CAS) og IT-afdelingen (AIT). Projektet har været på vej i nogle år, og i oktober sidste år blev forskellige sensorer installeret i biblioteket. De vil levere "Big Data", som studerende og forskere kan bruge til at skabe innovative og smarte teknologier! Desuden vil data fra omkring 300.000 sensorer fra hele DTU Campus Lyngby blive stillet til rådighed. Disse sensorer indsamler blandt andet data om temperatur, lysstyrke, fugtighed, niveau af CO2 og partikler, antal mennesker og deres bevægelsesmønstre i biblioteket.

DTU Smart Library har til formål at:

• skabe et læringsmiljø i verdensklasse
  • forbedre styring af miljøet i biblioteket
  • støtte innovation og indsigt på DTU

Det er sandt! Biblioteket er ved at blive et levende "Data Lab", hvor du kan få adgang til data og bruge dem i dine studieprojekter! Hold dig opdateret!

Historier fortalt med data:

Kortlægning af industrielle muligheder ved hjælp af åbne data
Advance Mapping of Industrial Capabilities for Climate-projektet (AMICa) er et Pathfinder-initiativ sponsoreret af Climate KIC. Projektet, der ledes af Engineering Systems-sektionen på DTU Management Engineering, har skabt en åben platform, som giver dem, der udvikler nye klimarelaterede løsninger, et overblik over de teknologiske muligheder, der er tilgængelige.

Denne kortlægningsplatform fokuserer på "proof-of-concept" inden for bæredygtige biobrændstoffer og andre bæredygtige bioenergirelaterede applikationer. Den kombinerer et data-dashboard med visualisering af netværksanalyser, som bygger på umiddelbart tilgængelige data så som patenter, publikationer, de faciliteter, der er opført i relevante databaser og fra organisationer involveret i området.

Tjek dette fantastiske værktøj på hjemmesiden og hold dig opdateret - en åben API til platformen er under udvikling!

day 4