Open Access Week

Open Access Week: Gik du glip af eventen i DTU Bibliotek? Så se her

Open Access ugen blev markeret i biblioteket i Lyngby torsdag d. 25. oktober med en række spændende oplæg om Open Science. Der er selvfølgelig åben adgang til oplægsholdernes slides.

Open Access og DTU's publiceringspolitik
v. Forskningsdekan Katrine Krogh Andersen

Forskningsdekan Katrine Krogh Andersen fortalte om vigtigheden af, at såvel DTU's forskningsresultater som forskningsdata bliver åbent tilgængelige og dermed giver værdi til samfundet.  DTU arbejder med en grøn Open Access-politik, og post-prints skal sendes til DTU Bibliotek.
PilOpen Access og DTU’s publiceringspolitik (pdf)

Open Access and Open Data in practice
v. Pierre Pinson, Professor, DTU Elektro

Professor Pierre Pinson fortalte om hans forskningsgruppes arbejde med open research, open data og open education og de erfaringer, som han har gjort sig med Open Science i praksis. Der er meget arbejde i open science, men det betaler sig.
PilOpen Access and Open Data in practice (pdf)

Winning H2020 applications in Open Science and Open Data
v. Ivo Grigorov, Forskningskoordinator, DTU Aqua

Forskningskoordinator Ivo Grigorov fortalte om de bevillingsgivende fondes fokus på Open Science og betydningen af, at forskningen er tilgængelig. Tænk FAIR-principper ift. alt output af jeres forskning.
PilFOSTER Open Science Clinique
PilDoes Open Science matter at proposal evaluation
PilWinning Horizon 2020 with Open Science (brief)

Support og services omkring Open Access håndtering
v. Informationskonsulent Maria Christensen, DTU Bibliotek

Informationskonsulent Maria Christiansen fortale om, hvordan DTU Bibliotek understøtter DTU's arbejde med Open Access og herunder, hvordan biblioteket kan hjælpe institutternes vej mod mere Open Access.
PilDTU Library Services and Support (pdf)

Tak for denne gang
Med disse ord afsluttes Open Access Week 2018. Arbejdet med skabe fri adgang til DTU's forskning fortsætter naturligvis med fuld styrke.