Open Access Week

Open Access Week - slip dine forskningspublikationer fri

Denne uge, 23.-29. oktober, er international Open Access Week - og det markerer DTU Bibliotek

Open Access - hvad er nu det for noget?
Begrebet Open Access bruges om digital, online litteratur, der er frit tilgængeligt uden licensrestriktioner og andre hindringer. Det er dog vigtigt at pointere, at Open Access ikke går på kompromis med din videnskabelige integritet, idet der fortsat er tale om peer reviewed litteratur.

Du kan publicere Open Access ved at lægge en tidlig, men godkendt, version (post-print) af din artikel i en anerkendt forskningsdatabase, som fx DTU Orbit, eller ved at publicerer i et decideret Open Access-tidskrift.

Open Access har således betydning, når du ønsker at publicere din forskning. Men Open Access er også væsentlig, når du søger efter pålidelige, valide kilder til din fremtidige forskning eller dit projekt. Open Access sikrer at langt mere forskning kommer i anvendelse i kraft af at den er frit tilgængelig, uafhængigt af abonnementer, licenser og køb hos forlagene.

DTU's institutter og den nationale målsætning
DTU har tilsluttet sig den nationale målsætning for Open Access-publicering. DTU Bibliotek benytter derfor Open Access-ugen til at sende friske Open Access-tal til vores kontakter på institutterne - for at hjælpe jer på vej til at nå målet. Det nationale mål tilskriver, at i 2017 skal 80% af den danske forskning være publiceret Open Access og i 2022 skal alt være Open Access.

Få mere at vide
Lær mere om Open Access publicering, grøn og gylden, om offentlige krav om Open Access-publicering, om post-print-publicering mm. i nyheder på denne kanal hele ugen.

Kontakt:
openaccess@dtu.dk

Selvarkivering i DTU Orbit:
orbit@dtu.dk

PilLæs mere om Open Access