DTU Bibliotek Lyngby

DTU Bibliotek i Lyngby åbner igen mandag d. 30. oktober 2017

Efter næsten fire lange måneder slår vi dørene op igen på mandag kl. 8.00

Ved første øjekast er forandringen efter fire måneder med håndværkere ikke stor, men den opmærksomme besøgende vil hurtig opdage ændringerne.

Hvad er der sket
Kigger man op i det åbne rum, er det første man lægger mærke til nok, at der er kommet glasvægge hele vejen rundt på 2. sal. Herved afskærmes gruppearbejdspladserne og stilleområdet fra de events og andre mere højlydte aktiviteter, der måtte foregå på scenen og ved storskærmen.

Også den nye belysning, der er sat op over alt, opdager man hurtigt. Det er energibesparende LED-armaturer, der tænder og slukker automatisk. Lyset er inddelt i zoner og det er muligt at styre lysets farve og intensitet inden for zonerne.

På alle tre etager er der også blevet opsat nye lyddæmpende loftsplader; det tror vi, I vil komme til at sætte pris på. Hele ventilationssystemet er skiftet; det bliver I helt sikkert glade for. Luften kunne være meget tung i det gamle bibliotek hen på eftermiddagen.

Endelig har vi etableret nye flugtveje inklusiv nye udgange og udvendige trapper. Flugtvejsdørene og -trapperne er kun til brug i nødstilfælde og dørene er forsynet med alarmer, skulle I blive fristet til at åbne dem. Der er også blevet sat sprinklersystem op for jeres sikkerhed. Etablering af de nye flugtveje osv. betyder, at biblioteket nu er sikkerhedsgodkendt til 1300 personer mod 349 tidligere.

DTU Smart Library
Ud over alle disse mere praktiske installationer er der på hver etage sat sensorer op, som kan måle CO2, luftfugtighed, temperatur, lysniveau og støj. Vi er i øjeblikket ved at opsætte omkring 80 såkaldte Modcams, som måler bevægelse og bevægelsesmønstre, og som via intelligent videoanalyse kan fortælle alt muligt om brugerne i anonymiseret form og i realtid.

Data fra sensorer og kameraer opsamles og lagres. Data skal naturligvis bruges til at skabe det bedste indeklima og til at guide brugerne hen, hvor der er rart at være lige nu. De mange data kan også trækkes ud og indgå i studenter- og forskningsprojekter; mere herom senere.
PilLæs mere om DTU Smart Library