ORCID

Har du registreret dit forsker-id, ORCID?

Er det vigtigt for dig at blive citeret korrekt? Vil du ønske at mængden af trivielle administrationsopgaver blev minimeret?

Hvis du kan nikke ja til ovenstående, skal du som forsker på DTU blot bruge to minutter af din tid på at få et ORCID ved at gå ind i DTUBasen og registrere dit ORCID under "Administrér egne data".

Mere end 500 DTU-forskere har allerede fået et ORCID
Forskere, der allerede har et ORCID, skal bare gå ind i deres DTUbase-profil, klikke på ORCID og tilknytte sit ORCID til profilen.

Forskere uden et ORCID, skal også gå ind i DTUBase-profilen, klikke på ORCID og derefter på "Opret et nyt ORCID" og følge dialogen på skærmen.

Se din DTUBase-profil: www.dtubasen.dtu.dk

Prorektor opfordrer alle forskere til at få et ORCID

Se prorektor Henrik Wegener forklare, hvorfor alle forskere bør få et ORCID på www.dtu.dk/orcid Her har vi også samlet information om ORCID, så du vil kunne få svar på spørgsmål, du måtte have.

Endelig er det muligt for alle institutter og forskningsgrupper at få en fra biblioteket til at komme ud og give et kort oplæg om ORCID og fordelene ved ORCID.

Kontakt bibliotek@dtu.dk, hvis du har spørgsmål eller ønsker at booke et oplæg.

-oOo-

Kort om ORCID
ORCID (Open Researcher and Contributor ID) blev etableret i 2012, og ved indgangen til maj 2015 var der over 1,3 mio. registrerede ORCIDs på verdensplan.

Organisationen er international, uafhængig og ikke-kommerciel og har støtte fra etablerede forlag, anerkendte universiteter og bevillingsgivere verden over.

DTU Bibliotek leder et dansk ORCID-konsortium bestående af de syv store universiteter, de kulturministerielle forskningsinstitutioner og alle danske professionshøjskoler.

-oOo-

DTU's side om ORCID: www.dtu.dk/orcid
Dansk ORCID konsortiums website: www.orcid.dk
ORCID organisationens officielle side: http://www.orcid.org