LibQUAL

"Thank you for an awesome service!"

Resultatet fra DTU Biblioteks online spørgeskemaundersøgelse, LibQUAL, foreligger nu.

"Thank you for an awesome service!" er bare et af de positive udsagn, som biblioteket kan ranke sig ved efter forårets spørgeskemaundersøgelse blandt DTU's ansatte og studerende.

Det komplekse spørgeskema har givet os meget, rigtig fint input til vores arbejde med konstant at forsøge at leve op til forventninger fra ansatte, studerende og universitetet som helhed. Vi takker naturligvis jer, der tog jer tid til at besvare skemaet - vi er altid glade for feedback fra jer som brugere, det skal gerne føre til kvalitetsforbedring.

Generelt ser det ud til, at I er glade og tilfredse med DTU Bibliotek, og at vi lever op til forventningerne, det er jo dejligt.

Spørgeskemaet var opdelt i tre hovedgrupper "Library as Place", "Information Control" og "Affect of Service", som hver dækker forskellige sider af vores services. Nedenfor præsenterer vi lidt af det, vi har fået at arbejde videre med, opdelt på disse tre grupper.

Biblioteket som sted (Library as Place)
At mængden af grupperum og stilleområde scorer knapt så højt, kommer ikke bag på os, men rammerne er nu engang, som de er, og vi må sammen få det bedste ud af dem. Med fokus på brandsikring ser vi nu på mulighederne for at skabe en bedre og mere stille 2. sal. Vi kommer til at arbejde med akustik, ventilation og lys - som beskrevet i visionerne for SMART Library, og vi er i dialog med Polyteknisk Forening, PF, hele vejen.

At I er fornøjede med vores 24/7-åbningstid kommer ikke bag på os - og vi fastholder den.

Jeres utilfredshed med Wi-Fi i biblioteket undrer os, fordi vi i samarbejde med DTU-it har udvidet kapaciteten og forsøgt at optimere på udstyreret i begyndelsen af året. Måske er det fortidens dårlige renomme, der hænger ved, måske er det reelt. Vi undersøger i alt fald lige nu igen om udstyret kan bruges mere optimalt og om kapaciteten kan forbedres yderligere.

Og toiletterne er blevet gjort grundigt rent, og vi har øget rengørringsindsatsen.

Svarene på spørgeskemaet afhænger naturligt nok af den, som svarer. For eksempel er ansatte godt tilfredse med events og udstillinger i bibliotekssalen i Lyngby, mens de studerende er mindre begejstrede pga. den forstyrrende side af events. Vi har stort fokus på problematikken, men vil jo gerne understøtte alles interesser.

Informationsforsyning (Information Control)
En del af dette handler om de ressourcer, vi stiller til rådighed for jer og noget tyder på, at den store mængde af e-bøger, vi har adgang til, drukner i mængden. Det må vi formidle bedre.

En anden del handler om vores online-formidling og der er ingen tvivl om, at vores flagskib, når det gælder litteratursøgning og  formidling, DTU Findit, altid kan optimeres til nye standarder, brugerkrav og forventninger. Sammen med resultaterne af den usability-test, vi gennemførte tidligere på året, vil svarene fra denne spørgeskemaundersøgelse indgå i udviklingen af grænsefladen. Vi arbejder i øjeblikket med at synliggøre og fremhæve personaliseringsmulighederne såsom bookmarks, alerts og tags.  Derudover er der allerede gennemført store forbedringer for at undgå de irriterende dubletter i systemet, som indeholder mere end 200 millioner akademiske referencer fra en lang række forskellige kilder.

Service generelt (Affect of Service)
Når det drejer sig om den mere personlige service fra DTU Bibliotek, var der generelt stor tilfredshed, så vi fortsætter ad samme spor med fokus på at fastholde det høje niveau.

Præmien
I øvrigt blev lodtrækningspræmien, et Pebble Time Steelsmart-ur, vundet af den kinesiske masterstuderende Kai Feng.

Hvis du vil vide mere
Hvis du vil vide mere om bibliotekets spørgeskemaundersøgelse, kan du kontakte bibliotekar Peter Hald, phal@dtu.dk