Photo: Thorkild Amdi Christensen

Verdens første MOOC om informationssøgning

DTU Bibliotek har i samarbejde med Københavns Universitetsbibliotek udviklet og lanceret verdens første MOOC (Massive Open Online Course) om akademisk informationssøgning. Kurset bidrager til DTU's ambition omkring digitalisering af undervisningen, hvor målet er hvert år at øge antallet af MOOCs udbudt på Coursera.

MOOC’en ”Academic Information Seeking” er bevidst udviklet med det formål at være tilgængelig i "on demand" format. Det vil sige, at man kan følge kurset, når man vil og hvor man vil - uafhængig af tid og sted. Tidspunkt, tempo og rækkefølge bestemmes helt af den enkelte studerende.

Kurset er inddelt i 3 moduler med i alt 21 korte instruktionsvideoer, som dækker bredt indenfor informationssøgning: hvordan afgrænser og forbereder man sin informationssøgning, hvilke forskellige søgemetoder kan benyttes og hvordan kvalitetsvurderer og dokumenterer man bedst den udvalgte og anvendte information i forbindelse med akademisk opgaveskrivning.

Til mange af videoerne er knyttet opgaver, der hjælper de studerende med at konkretisere og tilpasse informationssøgningen til lige præcis de forhold og rammer som i hvert enkelt tilfælde er gældende for den pågældende studerende. Hvert af de 3 moduler afsluttes med en quiz, der skal besvares for at bestå kurset.

Kurset eksperimenterer med en model, der understøtter, at den videnskabelige information, som DTU og andre universiteter verden over hvert år indkøber til gavn for uddannelse og forskning, også bliver integreret og nyttiggjort i universitetets e-læring. Modellen går i korte træk ud på, at man som underviser laver en gruppe i referenceværktøjet Mendeley. I kurset lægger man så et link til gruppen, som deltagerne i kurset kan melde sig til og via linkresolving kan den enkelte kursist så finde ud af om vedkommendes eget universitetsbibliotek har købt adgang til de bøger, artikler eller andet der indgår i kursets referenceliste.

MOOC'en bruges også som ”flipped classroom” element i DTU Biblioteks pointgivende kursus 88383 "Søgning efter teknisk information", der er placeret i 3-ugersperioderne. I øvrigt vil en række af DTU Biblioteks undervisnings- og rådgivningstilbud fremadrettet blive understøttet af videoerne og de øvrige læringsobjekter, der er udviklet i forbindelse med MOOC’en.

Siden lanceringen medio december 2015 har 1600 har meldt sig til kurset. Kursisterne kommer fra mere end 120 forskellige lande verden over og flere har givet udtryk for, at kurset har givet dem kompetencer og viden, de har kunnet bruge i forbindelse med deres studier og forskning.